Artikel afbeelding

Hoe vind je de juiste basisschool voor jouw kinderen?

De juiste basisschool vinden voor je kinderen is voor veel ouders erg belangrijk. Het kan het zelfvertrouwen en kennis van je kind opbouwen, of afbreken.

Welk soort basisonderwijs heeft jouw voorkeur?

In bijna elke stad zijn wel meerdere basisscholen te vinden. Zo zijn er Montessorischolen, Jenaplanscholen, Daltonscholen, Nutsscholen, en nog veel meer opties. Laat je de manier waarop de lesstof wordt aangeboden de knoop doorhakken? Kijk je naar de mogelijkheden waarop de buitenschoolse opvang te regelen is? Vind je het belangrijk dat de school op maximaal 5 minuten fietsafstand te vinden is? Zijn schooltijden voor jou heel belangrijk omdat je met je werk zit? Wil je juist dat jouw kind in de middagpauze thuis komt eten of kies je voor de voordelen van een continurooster? Er zijn heel veel mogelijkheden, waardoor de keuze voor een basisschool steeds lastiger wordt.

Een openbare basisschool of een religieuze basisschool?

Voor beide scholen valt veel te zeggen. Als je kind religieus wordt opgevoed zal de keuze voor een religieuze basisschool snel gemaakt zijn, omdat je kind hier dezelfde regels heeft als thuis. Zoals bidden voor het eten, danken na afloop van de maaltijd en bepaalde normen en waarden. Ook een openbare basisschool heeft veel voordelen. Uw kind kan hier juist leren omgaan met mensen die er andere opvattingen op nahouden. Gezinnen die zelf geen duidelijk geloof hebben zien dit vaak als mooie kans om kinderen kennis te laten maken met verschillende geloven. Op openbare basisscholen worden immers zowel Kerst als het Suikerfeest gevierd en wordt er ook aandacht aan andere feestdagen besteed. Op deze manier leert het kind om de mooie kanten van ieder geloof te leren kennen én respecteren.

Wat verwacht je van een basisschool, en wat verwacht de basisschool van ouders?

Scholen kunnen vaak perfect omgaan met kinderen die de leercurve netjes volgen. Maar wat nu als jouw kind hiervan afwijkt? Stel dat je zoon niet helemaal mee komt met zijn klasgenootjes of stel dat je dochter haar werkjes al af heeft en vervolgens een half uur moet wachten op de antwoorden. Niet alle scholen beschikken over speciale volgsystemen, extra huiswerkbegeleiding of zogenoemde plusklassen waarin ze extra lesstof krijgen om uitdaging te kunnen blijven bieden. Wanneer je er tegenaan loopt dat je kind afwijkt van de leercurve moet je vaak een moeilijk besluit nemen, houd je hem in zijn vertrouwde omgeving of kies je voor een andere school die deze ondersteuning of juist uitdaging wél aanbiedt? Het is dus verstandig om bij het kiezen van een basisschool al te kijken naar de mogelijkheden op dit gebied. Vraag hier in het kennismakingsgesprek gerust naar.

Bij sommige basisscholen wordt er van ouders verwacht dat deze vaak meehelpen met klusjes of het organiseren van activiteiten. Daarbij kun je denken aan het regelen van alles rondom juffendag, het meelopen met de avondvierdaagse of elke vrijdagmiddag naar school komen om met een paar kinderen uit de plus-klas moeilijkere verhalen te lezen. Dit is voor thuisblijfmoeders vaak hartstikke leuk om op deze manier betrokken te zijn, maar voor alleenstaande ouders kunnen dit onmogelijke hindernissen zijn.

Wat vind je belangrijk op een basisschool?

Het belangrijkst is natuurlijk dat zowel jij als je kind zich prettig voelen bij de basisschool. Het is natuurlijk de bedoeling dat jullie hier de komende 8 jaar 5 dagen per week te vinden zijn. We raden je dan ook aan om bij meerdere basisscholen langs te gaan, een gesprek met de directie aan te gaan en vooral veel vragen te stellen over hetgeen voor jou als ouder belangrijk is.

Op August 14, 2018