Over Sudbury School Amersfoort
Sudbury School Amersfoort biedt onderwijs aan kinderen van 4 t/m 18 jaar die het plezier in leren willen houden of weer terug krijgen. Deze school heeft een beproefde, maar onconventionele aanpak.
Sudbury school Amersfoort geeft ruimte aan verschillende leerstijlen, talenten en interessegebieden. De kracht van de school zit hem o.a. in de leeftijdsmix, waar kinderen met en van elkaar leren en in de vrije ontwikkeling. Ieder kind is uniek. Ieder kind heeft een aangeboren drijfveer om zich te ontwikkelen en vaardig groot te worden.
Sudbury School Amersfoort daagt kinderen uit tot het nemen van initiatief in een veilige mini-maatschappij. Kinderen hebben op deze school een echte verantwoordelijkheid over hun leven en toekomst. Binnen de kaders van de school leren ze op natuurlijke wijze om: kritisch te zijn; zichzelf te leren kennen en zich te ontwikkelen; verantwoordelijkheid te nemen en te volharden in het bereiken van hun doelen. Zo kunnen ze zich ontwikkelen tot zelfbewuste, creatieve wereldburgers die op hun eigen manier bijdragen aan de steeds veranderende samenleving.
Sudbury School Amersfoort in het kort
Religie
Onderwijsvorm
Overblijfmogelijkheid
JaEigen schoolbibliotheek
JaEigen mediatheek
JaEigen documentatie-centrum
JaTeam
Christel Hartkamp-Bakker
Staflid
Vanaf 2002 is Christel betrokken bij de oprichting van Sudbury-modelscholen in Nederland, en heeft ze al die jaren ervaring opgedaan als moeder van inmiddels volwassen kinderen en als staflid. Haar grote interesse in hoe kinderen op deze scholen leren, heeft onlangs geresulteerd in een tweede promotieonderzoek. Opleiding: Gepromoveerd aan de Technische Universiteit te Delft, Master Aardwetenschappen aan de Universiteit te Utrecht.
Eri Lieke van Alphen de Veer
Staflid
Eri Lieke heeft ruime ervaring als Montessori-leerkracht in het basisonderwijs voordat zij de switch maakte naar het Sudbury-model waar ze al vele jaren ervaring mee heeft als moeder en staflid. Opleiding: PABO Montessori te Amsterdam en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hogeschool te Amsterdam.
Peter Hartkamp
Staflid
Peter is sinds 2002 mede oprichter van Sudbury scholen in Nederland en verbonden geweest aan de scholen als ouder van inmiddels volwassen kinderen en als staflid. Peter is voor de school belangrijk in het onderhouden van contacten met de onderwijsinspectie, lokale en nationale overheden. </br> Opleiding: Ingenieur Mijnbouwkunde aan de Technische Universiteit te Delft. MBA.
Emma van Tuijl
Staflid
Emma heeft in haar jeugd en later ook als teamlid ervaring opgedaan in het democratisch onderwijs en zet haar expertise als Pedagogisch professional in op het gebied van kinderopvang in voor Sudbury Amersfoort. Zij geeft vorm aan alle zaken die nodig zijn om de praktijk van Sudbury Kinderopvang Amersfoort tot een succes te maken. Opleiding: Bachelor Pedagogisch Management Kind en Educatie aan de Fontys Hogeschool te Den Bosch.
Sabine Witteman
Staflid
Sabine werkte als docent Engels op basis- en middelbare scholen in Hong Kong waar ze in contact kwam met het Sudbury-model. Sabine werkt nu als remedial teacher op Nederlandse scholen en zet zich in voor Sudbury School Amersfoort omdat zij graag grote verandering in het onderwijs zou zien. Opleiding: Master Sociale Psychologie aan de Universiteit te Amsterdam