Utrechtse Schoolvereniging
Over Utrechtse Schoolvereniging
Op de USV wordt algemeen bijzonder onderwijs gegeven. De term ‘algemeen’ geeft aan dat er sprake is van niet-confessioneel onderwijs. De gelijkwaardigheid van levensbeschouwingen en maatschappelijke stromingen is het uitgangspunt. De term ‘bijzonder’ heeft betrekking op de bestuursvorm; de school wordt beheerd door een vereniging van ouders.
De USV organiseert het onderwijs vanuit de volgende kernwaarden: betrokkenheid, degelijkheid, harmonie, zelfstandigheid en eigenheid. Betrokkenheid betekent interesse hebben in elkaar, elkaar helpen, voor elkaar opkomen en meedoen. Degelijkheid slaat op het onderwijs zelf. Er worden kwalitatief hoogwaardige werkwijzen en materialen gebruikt om de leerlingen te stimuleren het maximale uit zichzelf te halen. De harmonieuze ontwikkeling van leerlingen tot evenwichtige personen wordt daarbij nooit uit het oog verloren; hoofd, handen en hart moeten ten opzichte van elkaar in balans zijn. Zelfstandigheid wordt gestimuleerd zodat leerlingen in de toekomst eigen afwegingen en keuzes kunnen maken en verantwoordelijkheid kunnen nemen. De eigenheid van leerlingen en teamleden wordt onderkend en gewaardeerd. Binnen de grenzen van de groep krijgen leerlingen de vrijheid om hun persoonlijkheid te ontdekken en worden zij gemotiveerd om hun talenten te ontwikkelen. Het vergroten van zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsbesef hoort daarbij.
De sfeer op school is rustig en prettig. Leerkrachten creëren in de klas een veilig pedagogisch klimaat. Zij bieden een gestructureerde, functionele en uitdagende leeromgeving, waarin respect voor elkaar en elkaars verschillen het uitgangspunt is. De leerkrachten besteden veel aandacht aan goede manieren en communicatieve vaardigheden en stimuleren zo respectvol gedrag en taalgebruik. Dit draagt eraan bij dat leerlingen interesse tonen in elkaar, inhoudelijk op elkaar reageren en ervaren dat zij plezier kunnen beleven aan deze manier van omgaan.
De USV organiseert het onderwijs vanuit de volgende kernwaarden: betrokkenheid, degelijkheid, harmonie, zelfstandigheid en eigenheid. Betrokkenheid betekent interesse hebben in elkaar, elkaar helpen, voor elkaar opkomen en meedoen. Degelijkheid slaat op het onderwijs zelf. Er worden kwalitatief hoogwaardige werkwijzen en materialen gebruikt om de leerlingen te stimuleren het maximale uit zichzelf te halen. De harmonieuze ontwikkeling van leerlingen tot evenwichtige personen wordt daarbij nooit uit het oog verloren; hoofd, handen en hart moeten ten opzichte van elkaar in balans zijn. Zelfstandigheid wordt gestimuleerd zodat leerlingen in de toekomst eigen afwegingen en keuzes kunnen maken en verantwoordelijkheid kunnen nemen. De eigenheid van leerlingen en teamleden wordt onderkend en gewaardeerd. Binnen de grenzen van de groep krijgen leerlingen de vrijheid om hun persoonlijkheid te ontdekken en worden zij gemotiveerd om hun talenten te ontwikkelen. Het vergroten van zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsbesef hoort daarbij.
De sfeer op school is rustig en prettig. Leerkrachten creëren in de klas een veilig pedagogisch klimaat. Zij bieden een gestructureerde, functionele en uitdagende leeromgeving, waarin respect voor elkaar en elkaars verschillen het uitgangspunt is. De leerkrachten besteden veel aandacht aan goede manieren en communicatieve vaardigheden en stimuleren zo respectvol gedrag en taalgebruik. Dit draagt eraan bij dat leerlingen interesse tonen in elkaar, inhoudelijk op elkaar reageren en ervaren dat zij plezier kunnen beleven aan deze manier van omgaan.
Utrechtse Schoolvereniging in het kort
Religie
Openbaar
Onderwijsvorm
Klassikaal onderwijs
Overblijfmogelijkheid
JaEigen schoolbibliotheek
JaEigen mediatheek
JaEigen documentatie-centrum
JaOnze locatie
